utorak, 26 april 2016 22:13

Nekoliko saveta za manje bolan porođaj

Objavila
Ocenite ovaj članak
(0 glasova)

 

Ne dopustite da vam tokom cele trudnoće iz glave ne izlazi misao o bolnom porođaju i da vam poremeti ovaj poseban period. Postoje načini da se bol ublaži, vi samo trebate izabrati.

 

 

Porođajna bol može se ublažiti na dva osnovna načina: medikamentima ili prirodnim putem uz pomoć raznih tehnika. Pre nego što se odlučite za bilo šta od ponuđenog, dobro proučite sve što je uz to povezano i nemojte kriviti lekare ako vas nisu na sve upozorili. Uz današnji pristup informacijama, ako se samo malo potrudite, možete saznati sve što vas zanima. Lekari nisu baš pričljivi što se tiče opisivanja svih pojedinosti vezanih uz uzimanje epiduralne anestezije ili drugih lekova, već uglavnom rade na sličnom principu, naročito ako im na porođaj dođe žena bez neke posebne pripreme i želja. Tada upadate u sistem koji će se pobrinuti da rodite zdravo dete i da oboje živi i zdravi u kratkom roku napustite porodilište. Bez suvišnih potpitanja i objašnjenja. Rekli biste, pa to je sve što je potrebno. Neke se porodilje neće tako lako pomiriti s tim “upadanjem” u sistem i imaće svoju viziju kako žele da izgleda njihov porođaj.

Zašto uopšte boli

 

Postoji nekoliko razloga zašto je porođaj bolan. Bol stvaraju mišići maternice koja se koristi svojim punim kapacitetom, baš kao što bi vas boleli nožni mišići nakon što predugo trčite uzbrdo. Toj se boli pridružuje bol zbog istezanja vrata maternice, što se oseća kao bol zbog menstruacijskih grčeva. Zatim se oseća neprijatnost zbog istezanja ligamenata koji zajedno drže karlicne kosti i neprijatnost zbog ostalih mišića koje možda naprežete dok pokušavate izaći na kraj sa svakom kontrakcijom. Zbog toga je ženi puno praktičnije i bezbolnije ako je u dobroj kondiciji i ako je redovno vežbala preporučene vežbe tokom trudnoće. Razume se, sve to pada u vodu ako vaša trudnoća nije tekla uredno i ako ste morali većinu vremena mirovati. No, čak i u takvim slučajevima postoje zgodne metode o kojima možete razmisliti. Bol u telu uobičajeni je povratni mehanizam koji reguliše tok porođaja, baš kao što nas osećaj bola upozorava na bilo kakve neuobičajene loše promene u našem telu. Bol će vas usmeravati kako da menjate položaje tokom trudova i pronađete najmanje bolan – to će ujedno biti znak da se i dete sada oseća prijatnije. Bol vas je i tokom trudnoće upozoravala kad trebate usporiti i pripaziti na zdravlje, a kad je sve u redu.

 

Uloga straha na porođaju

 

Osim nabrojenih očiglednih razloga nastanka bola tokom porođaja na koje ne možete u potpunosti uicati, postoji jedan vrlo bitan na koji morate moći uticati, kako god znate i umete – strah. On pojačava svaku bol, a to nikako ne želite. Naime, strah dovodi do grčenja mišića, što pojačava osećaj bola, a bol opet do straha od novog bola i tako ukrug. Neke se žene toliko boje porođajnog  bola da gledaju kako da završe na carskom rezu i porođaj po mogućnosti prespavaju. U privatnim klinikama i to je moguć izbor, no ako za njih nemate novca, bolje je da se pripremite na sve. Uostalom, porođaj je dobar test da sami sebi dokažete koliko ste snažni i moćni, jer toga sigurno niste svesni ako osećate bezgraničan strah. Ne kažemo da strah nije prirodan u trenutku rađanja, ni slučajno, no zapitajte se treba li vam još nešto što će pojačati osećaj bola uz sve već postojeće. Vežbajte metode opuštanja i meditacije od trenutka kad saznate za trudnoću i svladajte svog najvećeg neprijatelja – samu sebe. Vi to apsolutno možete.

1.    Epiduralna anestezija, spinalna anestezija ili lekovi protiv bolova izbori su koje ćete najbolje dogovoriti s lekarom, zavisno od mogućnosti koje pruža porodilište i o toku porođaja. Spinalna se anestezija uglavnom koristi tokom carskog reza, a može se i kombinirati s epiduralnom tokom vaginalnog porođaja.

2.    Prisutnost partnera na porođaju: slaže li se to s vašom i partnerovom željom (a ko ga poznaje bolje od vas?) i ako u porodilištu postoji mogućnost da bude uz vas na porođaju, zašto to ne biste iskoristili. Proverite pod kojim je uslovima njegova prisutnost dopuštena. Partner vam može pomoći u korištenju drugih oblika ublažavanja bola kao što su masaža leđa, akupresura na određenom mestu na leđima, vježbe disanja koje radi zajedno s vama, psihološka podrska i slično.

3.    Psihoprofilaksa se sastoji u tom da se trudnica pravodobno upoznaje s fiziologijom trudnoće i porođaja. Nekim se trudnicama čini da je bolje znati što manje informacija o porođaju kako bi smanjile izvor straha, a druge žele sve imati pod kontrolom jer im to daje osjećaj sigurnosti. Sami odaberite kojoj grupi pripadate, ali ne zaboravite da se ovde ne radi samo o vama i vašem telu, nego da u sebi nosite dete čija dobrobit najviše zavisi od vas. Ako ste među onima kojima znanje i informiranost smanjuju strah, tada je ova metoda za vas među ključnima. Kurseve profilakse možete pohađati u porodilištima i domovima zdravlja kroz trudničke kurseve, ali je možete i sami sprovoditi, čitajući literaturu za roditelje.

4.    Tehnike opuštanja i vežbe disanja korisne su u oslobađanju od telesne i mentalne napetosti. Kad su telo i duša u ravnoteži, ni porođajni bol ih ne može "izbaciti s te putanje". Koncentracijom na disanje smanjićete teskobu i bol od kontrakcja. Tehnike disanja možete naučiti na trudničkim kursevima ili negde drugde. Važno je da ih redovito provodite barem tokom poslednjeg tromesečja trudnoće.

5.    Entonox je gas koji se sastoji od 50% azot oksida i kiseonika. Udiše se preko maske ili nastavka za usta. Deluje brzo, ali i brzo prestaje delovati. Može vas lagano ošamutiti ili stvoriti mučninu iako nije škodljiv za bebu. Žena sama kontrolise količinu gasa koji udiše.

6.    TENS (transkutana električna nervna stimulacija): Korišćenje uređaja TENS bezopasna je metoda ublažavanja intenziteta bola kod trudova, koja se temelji na načelu elektroanalgezije. Površinske elektrode postave se na donji deo leđa i uključe na određenu frekvenciju i jačinu struje. Struja blokira poruku boli iz materice i grlića na putu do mozga. Trudnica sama kontroliše jačinu struje, a osećaj trnaca vrlo je prijatan iako bol nije u potpunosti uklonjena. TENS je koristan pre porođaja za ublažavanje bola u leđima i ubuduće kod raznih bolova (reuma, hronična ili akutna bol, traume i sl.

7.    Pilates lopta možda će biti vaš dragi pratitelj na porođaju. Ako je porodilište ima! Cilj laganog skakanja na lopti tokom trudnoće, a narocito tokom trudova, jeste smanjiti bolove u donjem delu leđa, trtici i zdeličnom dnu. Jednom se rukom pridržavajte za čvrstu podlogu kako ne biste izgubili ravnotežu ili neka uz vas bude partner. Naravno, uslov je za korištenje lopte uredna trudnoća i uredno stanje deteta. Na lopti karlicu možete pomicati gore-dolje i kružno u oba smjera.

8.    Porođaj u vodi ne praktikuje se u puno rodilišta, a i tamo gde je moguć, verojatno vam ga nitko od osoblja neće posebno preporučiti. Većina osoblja želi izbeći "muku" vezanu uz porađanje žene u kadi. Babice neizbežno budu vrlo mokre, a treba se saginjati i izvijati. Ako nijedna od porodilja ne insistira na tome, svi su sretni. Usprkos tome, budite sigurni da topla voda itekako ublažava bolne kontrakcije stimulišući proizvodnju endorfina koji na nas deluje poput opijuma, a korist od vode imate čak i ako na kraju izgon djeteta obavite na suvom, u položaju koji vam najviše odgovara.

9.    Izbor načina rađanja i sloboda kretanja samo su neki od uslova koji pomažu ženi da ublaži bol tokom prvog porođajnog doba. Bilo bi sjajno i da rađate u poznatom ambijentu i da su uz vas ljudi kojima verujete. Tada biste izbegli dodatan stres i strah od nepoznatoga. Uspeh je i ako se izborite da rađate u položaju koji vama lično najviše odgovara i da imate mogućnost kretanja, što će na prirodan način ubrzati porođaj bez uporabe dripa, odnosno veštačkog oksitocina. Porođajne sale su u nekim porodilištima opremljene krevetima koji se mogu podešavati po želji, u nekima je moguć porođaj na stočiću, a koliko vam on odgovara, najbolje ćete znati tek kad u trudovima sednete na njega. Nekim će ženama više odgovarati čučeći položaj za rađanje, ali hoćete li i gde rađati na taj način, zavisi o pristupačnosti osoblja i vašem stavu. Ako dođe do komplikacija tokom porođaja, verovatno ćete završiti na krevetu radi lakšeg praćenja porođaja.

10.  Masaža i dodir, ma koliko bili nežni, mogu olakšati bol. Dodir je osnovni ljudski instinkt koji pruža utehu, umiruje duh i opušta telo. Kad osećamo bol, instinktivno dodirujemo taj dio tela, zato je prisutnost partnera na porođaju i zbog toga vrlo poželjna. Masaža može biti blaga ili intenzivna, zavisno od želje porodilje. Prijatnost koja nastaje tokom masiranja sigurno će olakšati porođaj. Iako uslovi za masažu u porodilištu neće biti jednako prijatni kao u salonu lepote, potrebno je tek malo dobre volje i poverenje u partnera da vam i na taj način pokuša pomoći.

11.  Aromaterapija može pomoći ugodnijoj atmosferi tokom porođaja jer određena eterična ulja utiču na smanjenje straha i opuštanje, a samim tim i na smanjenje bola. Kapnite kap lavandinog ulja na maramicu i udahnite ili nekoliko kapi ukapajte u aromalampicu. Preporučuju se ulje riže, kamilice i žalfije, uz uslov da vam ti mirisi odgovaraju.

12.  Akupresura Akupresura može biti vrlo poželjna tokom kontrakcija. Radi se o stalnom pritisku šakom ili korenom dlana u donji deo leđa porodilje, na mestu gde vam ona kaže. Možda će trebati da pritisnute s obe strane leđa. Partner treba da osluškuje njene potrebe i drži se njenih uputstava.

13.  Akupunktura je vrlo uspešna metoda u prevenciji porođajnog bola. Trebalo bi već između 32. i 34. nedelje trudnoće početi dolaziti na tretmane, i to dva puta nedeljno. Iglicama se telo stimuliše na pojačanu proizvodnju endorfina koji smanjuje osećaj bola. Akupunktura se ne radi u slučaju komplikacija u trudnoći, nepravilnog položaja bebe, nerazvijenosti bebe ili upalnih procesa. Tretmani su bezbolni, radi se samo o vrlo laganom ubodu tankim iglicama na određenim delovima tela.

14.  Homeopatija Homeopatija je idealan način lečenja i ublažavanja tegoba za sve koji žele koristiti prirodne sastojke. Najbolje je konsultovati se s homeopatom koji će u razgovoru s vama pokušati naći idealnu kombinaciju homeopatskih lekova upravo za vas, jer njima se ne leči samo fizičko već i mentalno i emocionalno stanje. Remediji (kuglice) pomažu i porodiljama da budu potpuno opuštene, što podstiče i pravilne trudove, brže otvaranje i lakši porođaj. 

15.  Refleksologija se takođe koristi za opuštanje tela, a to je upravo i vaš cilj. Naučiti se opustiti kako biste smanjili bol usled grčenja mišića. Ova se metoda temelji na činjenici da određene tačke na rukama ili stopalima odražavaju druge određene delove tela. Lagano pritiskajući na te tačke, možete olakšati bol ili napetost na delu tela koji se ne može masirati. Tu je potrebno i poznavanje reflektnih zona. Stoga, ako vam se ovo učini privlačnim načinom da sebi olakšate porođaj, dobro ih proučite s partnerom.

16.  Samohipnoza (hypnobirthing) je jedna od alternativnih metoda ublažavanja porođajnog bola koja se praktikuje u inostranstvu. Kombinuje samohipnozu, vežbe opuštanja i tehnike disanja. Smanjuje strah, jake bolove toekom kontrakcija i otkriva radost i čaroliju porođaja. Porođaj traje kraće od uobičajenih porođaja, bebe su smirenije, doživljuju manju traumu, bolje se hrane i mirnije spavaju. Više pročitajte na www.hypnobirthing.co.uk Uobičajena se hipnoza temelji na autosugestiji da možete sami kontrolisati bol te biti manje uplaseni. Snaga volje zaista je moćna ako je redovno vežbate i ojačavate.

17.  Vizualizacijom ujedinjujete opuštanje i zamišljanje kako ugodno i s lakoćom prolazite sve porođajne faze. Možete je slobodno praktikovati i tokom trudnoće kako biste svoj um naviknuli na tu ugodu i bili što uverljiviji. Koliko ste uvežbani i koliko vam je jaka moć vizualizacije, toliko ćete biti i uspešni. Jedno je sigurno, naškoditi nikako ne može.

18.  Meditacijom se uspešno mogu koristiti žene koje ovu tehniku praktikuju i u svakodnevnom životu. Sami pronađite oblik meditacije koji vam najviše odgovara – hoće li to biti usmerenost na disanje, ponavljanje istog zvuka ili reči i sl., važno je da isključi osećaj bola. 

Izvor: http://www.roditelji.hr

Pročitano 2213 puta Poslednji put izmenjeno utorak, 26 april 2016 22:42

Prijavljivanje/Registracija