petak, 07 novembar 2014 00:00

Zaštitite dete od snega

Objavio
Ocenite ovaj članak
(0 glasova)

Polako nam se primakla zima , a sa njom dolaze i snežni dani kojima se svi neizmerno radujemo. U iščekivanju prvih pahulja razmišljamo o zimskim igrama i doživljajima na snegu. Sve nas asocira na igru, druženje , grudvanje , sankanje , snowboarding ,snowmobiling , skijanje. Da od igračke budu plačke pokazalo se mnogo puta pa s toga nije na odmet unapred se upoznati sa mogućim povredama na snegu i onom , ne tako lepom , stranom zimske idile.

 

Koje su najčešće zimske povrede?

Povrede koje se svake godine ponavljaju podelićemo na uobičajene i teže. Uobičajene su: klasični padovi na led i prateći , lakši udarci i nagnječenja , dok u one teže spadaju iščašeni skočni zglobovi , posekotine, prelomi , povrede glave i promrzline. Teže zimske povrede mogu biti veoma ozbiljne te ih je neophodno što ranije prepoznati i lečiti. Respiratorne bolesti, naročito virusi , grip takođe su jako prisutni ali u slučajevima kada ostajemo u kući predugo zatvoreni u manje svežeg kiseonika , sve smo izloženiji zaraznim klicama. Jedan od načina da ostanete zdravi dok ste unutra je da redovno proveravate svoju decu da li peru ruke. To je posebno važno nakon što se igraju , koriste zajedničke igračke , ako neko od dece kašlje ili kija kako bi se sprečilo širenje virusa. Merenje temperature , suva i topla odeća i boja nosa koja ne sme biti previše crvena pomoćiće vam da odrzite svoju decu pod kontrolom

Kako nastaje hipotermija?

Hipotermija (hypothermia - lat.) se razvija u trenutku kada se temperature našeg tela spusti ispod 35 C stepeni, pri dužem izlaganju jako niskim temperaturama praćenim vetrom. Telo se u osnovi hladi i glavni organski sistemi prestaju normalno da rade. Kod vašeg deteta treba pratiti više simptoma: intezivno drhtanje tela, otežane pokrete, nespretan hod i teškoće u govoru. Ukoliko primetite ove znakove odmah utoplite dete i potražite hitnu medicinsku pomoć.

Kako nastaje promrzlina?

Promrzlina (Congelatio - lat.) je ekstremni oblik istog uzroka-hladnoće, kao posledica direktnog izlaganja kože i mišića , najisturenijih delova našeg tela hladnoći. Vrhovi prstiju , uši ,obrazi , nos , brada mogu posle određenog vremena promeniti boju i postati bledo pepeljasti , prekriveni plikovima , a dete se može žaliti da ima osećaj kao da mu koža "gori" ili da ne oseća taj deo tela. Morate odmah skinuti sa njega odeću (bez trljanja i masiranja), umotati ga u toplo ćebe i dati mu da pije neki topli zašećereni napitak zbog podizanja unutrašnje telesne temperature, a potom postepeno zagrevati promrzli deo tela u toplim kupkama početne temperature od 10-15 C sve do maksimalnih 42 C stepena.

Kada dete ima težu povredu glave?

Ukoliko se jave neki od sledećih simptoma: gubitak svesti, vrtoglavica ili glavobolja koja traje više od sat vremena, mučnina, povraćanje, krvarenje iz nosa ili uha, nespretan hod ili otežano buđenje hitno morate odvesti vaše dete u neki od dečijih urgentnih centara.

 

Prelomi , iščašenja , posekotine?

Što se tiče simptoma kod zadobijenog preloma (fractura - lat.), iščašenja zgloba (dysthorsio - lat.) ili posekotine (vulnus - lat.) barem je malo lakše prepoznati ih. Obavezno zatražite medicinsku pomoć kako bi rana bila pravilno zbrinuta i osigurana od eventualnih komplikacija.

Kako zaštiti dete od snega?

Hipotermija i promrzline se mogu izbeći oblačenjem tople odeće i izbegavanjem spoljnih aktivnosti kada za to nije preko potrebno. Moramo biti odlučni u sprovođenju pravila da nije svako vreme za igru, čak i kada je pravljenje sneška u pitanju , kada je zdravlje naših mališana u pitanju ipak je bolje ostati u toplom domu uz čaj , toplo mleko i kućne aktivnosti.

Dete od:

• šest meseci , nemojte boraviti na nadmorskoj visini većoj od hiljadu metara jer u tom uzrastu deca ne mogu da se naviknu na razređen kiseonik. Prethodno svakako možete da odvedete dete kod ušnog lekara da proveru bebinog uha i bubne opne.

 

• osammeseci , vodite računa o vremenu provedenom na snegu. Dete sada može sa vama na sanke , toplo ušuškano u adekvatnu odeću i vaše krilo ali ne duže od pola sata jer nema dovoljnu fizičku aktivnost koja bi ga zagrejala.

• godinu dana , pokažite mu kako se prave grudve, sneško belić, kako se prave otisci tela i stopala u snegu. Ukoliko je sneg čist, možda mu dozvolite i da ga proba, što će biti najnoviji ukus za njegova čula.

• dve godine , nabavite plastične skijice, kratke , koje se lako pričvršćuju za detetove cipele. Držite ga za ruke i lagano spuštajte niz stazu. Bićete začuđeni koliko deca ovo vole.

• tri godine , sada je dozvoljeno dati mališanu prave skije i skijaške cipele koje se na njih fiksiraju. Poželjna je i kaciga. Skijanje aktivira rad srca, mišića i zglobova, osećaj za ravnotežu, okretnost i uskladjivanje pokreta. Prava je terapija za telo i dušu relaksacija zimskim sportovima.

• pet godina , možete otići na obližnje klizalište. Zagrejte se tako što ćete pešačiti do njega. Cipele moraju dobro da drže članke zato jako pazite prilikom iznajmljivanja. Klizanjem na ledu usavršava se držanje tela i stiče gipkost.

• šest i više godina , stigli smo i do snowborda, ali na kratkim stazama. Odeća komotna , naročito oko kolena i donjeg dela leđa, a da bi se izbegli prelomi ručnog zgloba treba upotrebiti specijalne rukavice koje amortizuju udarce. Ovaj sport , ne samo da je atraktivan , već je i jako koristan u sticanju kontrole nad pokretima i svojim mišićima.

Oprema:

 

Dečije potrebe za učenjem i opremom su drugačiji od potreba nas odraslih. Skije, daske, čizme posebno se prave za decu. Zapamtite nikako ne pokušavajte sa prilagodjenom opremom umesto originalne.

Deca uvek treba da su utopljena , sa zaštitnom odećom i opremom za glavu. Specijalizovane skijaške kacige velika su zaštita za glavu , a sada se proizvode u mnogo dezena, znatno lakse i praktičnije.

Mališani uvek treba da skijaju s odraslom osobom , a na žičari mirno da sede i sačekaju kraj vožnje. Deca treba da uče i posmatranjem drugih skijaša i da ostanu na padinama i stazama u okviru svojih sposobnosti.

 

 

Pripremite svoju decu sledećim savetima pre nego što stanu na skijašku stazu:

 

• Budite na stazi gde ima ljudi koji bi vas videli

• Poštujte sve oznake i upozorenja

• Ne skrećite sa skijaške staze proizvoljno

• Pazite na druge ljude svojim ponašanjem

• Sedite mirno na žičari

• Budite utopljeni

• Proverite vremensku prognozu

• Poslušajte skijašku Patrolu ako se dogodila nesreća

• Vodite računa o okolini

• U slučaju nestanka ne pokušavati samostalno spašavanje već prijaviti nadležnima

Pročitano 1388 puta Poslednji put izmenjeno petak, 07 novembar 2014 23:53
Više iz ove kategorije « Kalendar vakcinacije Grčevi »

Prijavljivanje/Registracija