Dobrodošli u rubriku u kojoj možete potražiti savet logopeda.

Na vaša pitanja odgovara logoped - defektolog Biljana Gvozdenović.

T: +381 (0)60 661 69 96

bilja_gigic@yahoo.com
www.facebook.com/biljana.logoped

Ne verujte kada vam stručnjaci kažu da ste došli prerano. Dođite ranije! Logoped – defektolog Biljana Gvozdenović diplomirala je na Defektološkom fakultetu logopedski smer. Radno je angažovana u Udruženju za pomoć MNRO Smederevo u Dnevnom boravku "Sunce" na radnom mestu defektolog-logoped već skoro jednu deceniju i već godinu dana radi kao logoped u školi "My Sunshine". Svojim toplinom i velikim iskustvom, uspela je da pomogne velikom broju dece koji i nakon uspešnog završenog logopedskog tretmana, žele i dalje da idu i da provode vreme sa njom.

Kako pomoći roditeljima? - roditelji mogu da postave pitanja vezana za govorno-jezički razvoj svog deteta - Produkcija i razumevanje govora predstavljaju složene mentalne funkcije koje su od izuzetnog značaja za naš psihički razvoj, te priprema za njih počinje već rođenjem deteta. Mi ne možemo da ne komuniciramo. - Pravilan razvoj jezika uključuje odsustvo patologije vezano za više psihičke funkcije i moždano funkcionisanje sa jedne i rane jezičke stimulacije, ranog podsticanja komunikacije sa druge strane. - Predrasuda je da se logoped bavi samo korekcijom finesa u artikulaciji. Logoped radi i na ranoj govornoj stimulaciji, na javljanju i razvoju govora, na bogatstvu rečnika i na mnogim drugim aspektima govorno-jezičkog razvoja. - Uz to, kako je jezik pratilac misaonih procesa, rad logopeda izlazi iz spektra korekcije govorno-jezičke patologije i ulazi u opšte osposobljavanje deteta za raznovrsne životne situacije. Važno je da roditelji shvate i prepoznaju problem svog deteta u izgovoru, da ne čekaju da samo od sebe prođe i da se uz pomoć stručnjaka –logopeda na vreme krene sa logopedskim tretmanom.

Prepustite profesionalcima da na vreme prepoznaju govorno-jezički problem i podstaknu vaše mališane na pravilan govor.

Pitanja mogu da postavljaju samo registrovani korisnici. Molimo vas da se prijavite ili registrujete nalog.

Pitajte logopeda (23)

ponedeljak, 14 septembar 2015 22:07

Boyanna

Devojčica od blizu 4 godine ima problem sa izgovorom glasova r, g, k, lj. Prepoznaje ih , ali ih uglavnom kada su na početku reči zameni s drugim glasovima. R jos uvek ne ume dobro da izgovori. Da li je vreme za logopeda?

- Poštovana Boyanna,

Niste napisali kojim glasovima dete supstituiše k i g? U svakom slučaju, moja preporuka bi bila da posetite logopeda koji će vam pokazati vežbice da se automatizuju dati glasovi i nauči glas R. Ne mogu da vam opisujem način izvođenja datih vežbica, mnogo je delotvornije ako se pokažu.

Srdačan pozdrav

ponedeljak, 14 septembar 2015 22:01

Marija

Dete prevremeno rođeno. Sada ima 4 god. Sve razume, ali ne priča. Svega pet reči u rečniku. Da li se obratiti logopedu ili nekom institutu?

- Nemojte čekati, već se obavezno obratite logopedu, ako živite u Beogradu idite u Zavod za psihofiziološke poremećaje govora u Kralja Milutina, mislim da je br 52. Uput Vam može dati izabrani pedijatar i tamo ćete dobiti kompletnu procenu stanja i logopeda koji će raditi sa detetom.

Srdačan pozdrav

ponedeljak, 14 septembar 2015 21:44

Bebac medeni

Poštovani, moje dete za par dana puni dve godine. Do skora je pričao na nekom svom jeziku. Sad je krenuo da izgovara neke lakše reči ok, dok komplikovanije skrati pa izgovori samo prva dva slova. Da li treba da se zabrinem ili je potrebno da krenem sa nekim vežbicama kako bi što pre progovorio?

- Poštovana,

Moj savet je da sa detetom što više radite na poboljšanju razumevanja, a produkcija reči će se javiti, ne brinite za to. Koristite dečije knjižice, najbolje da počnete od domaćih životinja i postavljajte pitanja - pokaži gde je ...... maca, kuca..., zatim uvodite način oglašavanja pomenutih životinja i tražite da Vas dete imitira dok oponašate date životinje. Sve što radite, radite kroz igru, jer Vaše dete jos nema 2 godine tako da ne možete ni očekivati neki bogat fond reči.

Srdacan pozdrav

ponedeljak, 14 septembar 2015 21:37

Aurora

Moja kćerka ima 2 godine i 8 mjeseci. Počela je govoriti rano, već s s dvije godine koristila je složenije rečenice (subjekat + predika + objekat + priloške odredbe), fond riječi je bio jako velik . Do prije sedam dana je govorila tečno, bez zastajkivanja, jednog jutra je uzela slikovnicu i sama kreirala priču izmišljajući događaje, govoreći dugim rečenicama što je meni samoj bilo fascinantno. Inače sam profesorica jezika i pratim razvoj njenog govora, vježbam s njom,čitam joj od 6. mjeseci i obožava slikovnice, razgovore, pjesmice.Prije sedam dana povrijedila je nogicu, noga stavili su joj longetu. Na to je dobila virus koji je uzrokovao povraćanje, dehidrirala je i prepala se bolnice u kojoj smo prenoćili. Prije tri dana odjednom je počela mucati. Početak rečenice govori teško, slogove rastavlja, to (Ma ma ma ma mama, da da da daj mi i i i i igračku). Kada hoće nešto da kaže, izvede dugi vokal (Oooooooovo je Miki Mausova tuta) Pored . Svjesna je da se nešto dešava jer kad počne mucati na početku rečenice, kaže očajno "Ne znam pričati" i počne plakati. Ja je utješim, ne ispravljam je, ne dopunjavam je, pričam polako i smireno. Tako i ostali (muž, teta koja je čuva). Nema tikove, ne grči se, ne hvata zrak ali nekad stisne okice kad produži taj početni glas.Pitam se šta se dogodilo, šta nam je činiti. Hvala na odgovoru unaprijed!

- Postovana Aurora,

Probaću malo da Vas umirim, jer se oko treće godine javlja tzv. fiziološko ili tranzitivno mucanje. Kao što pretpostavljate, prolaznog je karaktera i može se reći da je to jedna faza u govorno - jezičkom razvoju. Zašto se javlja? Taj period predstavlja vreme kada mozak deteta prima mnogo informacija koje ne mogu da se obrade, mnogo je utisaka koji dolaze iz spoljašnje sredine koji se takođe ne mogu obraditi, ni iskazati rečima. Vi ste jako lepo postupili prema detetu, probajte da ne obraćate pažnju i jednostavno ignorišete problem i ovakav tip mucanja spontano prolazi. Međutim, ukoliko obraćate pažnju, govorite drugima o prisutnom problemu pred detetom, ispravljate ga i uz to postoji genetska predispozicija, ovakav tip mucanja može prerasti u ozbiljan problem. 

Srdacan pozdrav

subota, 21 februar 2015 00:01

Lala

Sin ima 4 i po godine. L zna da kaže, ali ga ne koristi u rečima, tj. koristi ga tek kada ga opomenem. Kako da ga nateram da to usvoji.

- Ne brinite, ako je dete izolovano uspelo da pravilno artikulise glas L počeće uskoro i da ga koristi u svakodnevnom govoru. Ponavljajte s njim reči kod kojih je glas L na pocetku, u sredini i na kraju reči i automatizovaće se glas. 

primeri> lak, lav, lan, lako, lepo, leti, lema....

pola, kola, kula, nula, nela, sela, cela....

hol, pol, mol, bol, hotel, motel....

petak, 20 februar 2015 23:59

Uplašena mama

Imam ćerku koja ima 15 meseci još uvek ne izgovara reči, brblja na svom jeziku , kako da je podstaknem da počne da priča i da li treba da je odvedem kod logopeda.

- Bez brige, neka brblja za sad i na svom jeziku. Ako je dete prohodalo ranije, dešava se da razvoj govora bude malo odložen. Vi možete da što više imenujete, da pevate detetu kraće pesmice, da koristite kratke i jasne reči...i to je neki moj savet, naravno se do druge godine ništa ne promeni, obratite se logopedu.

petak, 20 februar 2015 23:55

Joka

Poštovana, imam devojcicu od 6 godina, bili smo na sistematskog između ostalog i kod logopeda. Logoped nam je napisao da postoji disfazija ... iskreno tražila sam po net - u i otprilike sam shvatila šta je suština. Pa me zanima sledeće: koliko to može biti opasno, i da li zaista je može da se prevaziđe sa vežbanjem, logoped nam je rekao da igramo igru slovo na slovo, da je pitam  na koje slovo počinje zadata reč ... da pričamo priču,  ja da krenem ona da nastavi .. ili ona da krene a ja da nastavim ... Mene zaista zanima da li to može se prevaziđe sa ovim vežbama jer nije nas poslala dalje da to radimo u saradnji sa logopedom do polazka u školu. Iskreno jako sam uplašena. Da napomenem da moja devojčica je jako stidljiva, kada priča, priča ali ne mnogo glasno, a i zbog nedostatka zubića gornje i donje jedinice zna da joj pobegne neko slovo. Da li je to zabrinjavajuće? Da li ce imati problem kada bude krenula u školu oko čitanja i pisanja? Objasnite mi ako možete detaljnije šta mogu da učinim, kako da joj pomogne. Unapred hvala

- Ako je logoped napisao da Vase dete ima disfaziju, morate se za dalji rad obratiti logopedu jer disfazija zahteva duži i temeljniji rad sa stručnjakom koji Vi možete nastaviti kod kuće. Kao što sam u predhodnom odgovoru napisala, to je razvojni problem koji se prevazilazi sazrevanjem, ali može da se desi da se u školskom periodu jave teškoce sa čitanjem (disleksija) i pisanjem (disgrafija) i da dete počne da uviđa svoj problem i počne da se povlači u sebe, što je priznaćete, jako loše. Zato, potražite logopeda i krenite da vežbate!

petak, 20 februar 2015 23:53

Nensi

Šta znači termin razvojna disfazija?

- Razvojna disfazija je razvojni jezički poremećaj (kad kažemo - razvojni mislimo na to da je inteligencija očuvana, da sluh nije oštećen i da nema govora o postojanju elemenata autističnog spektra i da se uz rad sa logopedom i razvoj koji sledi teškoće prevazilaze), odnosno nemogućnost i prisustvo teškoća u razumevanju i izražavanju govora, praćena nemogućnošću izgovora velikog broja glasova (dislalija), teškoćama u pamćenju reči, nepravilnoj upotrebi gramatičkih oblika (agramatizam) i opštoj nesposobnosti verbalnog izražavanja. Karakterišu je teškoće pri formiranju glasova, ali težište problema ne leži prvenstveno u glasovima već u nemogućnosti izgradnje jezičkog sistema teškoćama na fonološkom, morfološkom, sintaksičkom, leksičko-semantičkom i pragmatičkom nivou.

U kasnijem periodu, posle treće godine, ova deca imaju veliki broj glasova koje ne izgovaraju, zamenjuju ih drugim glasovima, ili ih nepravilno izgovaraju.

Reči, čije su značenje i usvojili, otežano izgovaraju, zamenjuju slogove, izgovaraju samo početne ili samo poslednje slogove. Usled toga, govor ove dece u celini može biti teže razumljiv za okolinu. Deca sa razvojnom disfazijom, teško usvajaju reči koje izražavaju apstraktne pojmove, ne razlikuju rod, teško usvajaju množinu, ne koriste vremena (prošlo, sadašnje, buduće), zamenice usvajaju znatno kasnije, ne koriste prideve, priloge, predloge i veznike.

Možete posumnjati da vaše dete ima razvojnu disfaziju ako: ima usvojen mali broj reči kojima zna značenje, slabo razume govor okoline i nerado govori, koristeći često „sopstveni jezik“ ili gestikulaciju u komunikaciji sa okolinom. Najvažnije je što ranije uočiti navedene smetnje i dete odvesti na pregled logopedu koji će na osnovu kliničke slike proceniti koji i kakav vid rehabilitacije treba primeniti. 

petak, 20 februar 2015 23:51

Olja

U kojem uzrastu je dete spremno da počne da uči strani jezik? 

- To je već pitanje na koje ne mogu da Vam dam precizan odgovor, jer sam svedok lepog i kvalitetnog rada i učenja engleskog jezika sa decom od tri godine, koja još uvek u većini slučaja ne izgovaraju pravilno sve glasove maternjeg jezika.

petak, 20 februar 2015 23:48

Isidora

Sa koliko godina dete treba da počne pravilno da izgovara sve glasove? 

- Izgovorne norme 

1-2 A, O, E, M, P, B

2-3 I, U, J, T, D, K, G, N, NJ, V, F, H

3-6 – 4,6 S, Z, C, Š, Ž, L  

4-6 – 5 Ć, Č, DŽ, Đ, LJ, R

To su pravila, odnosno izgovorne norme za određene glasove, naravno često bude nekih odstupanja pa ako je dete napunilo 6 godina, a ne izgovara sve glasove pravilno, potrebno je da se obratite logopedu.

Strana 1 od 3

Prijavljivanje/Registracija