sreda, 17 decembar 2014 09:01

Najčešće zablude o metabolizmu

Objavila
Ocenite ovaj članak
(3 glasova)

Da li ste znali da je metabolizam jedan od najčešće pretraživanih podataka na internetu? Jasno je i zašto: u teoriji, dobar metabolizam je magičan način da "topimo" masti u toku dana, u toku noći, čak i dok spavamo...

Šta je u stvari metabolizam? To je proces tokom kojeg telo kalorije koje unosimo hranom pretvara u energiju, "gorivo" koje je telu potrebno da bi funkcionisalo baš sve, od rasta kose do disanja. Ali, metabolizam reguliše i skladištenje te energije (u formi masti) u našem telu, jer je i to neophodno da bi organizam opstao.

Na prvi pogled, treba samo da podstaknemo metabolizam, tako da efikasnije sagorevamo te kalorije, čime će se skladištiti manje masti i samim tim smanjiti potreba za vežbanjem ili restriktivnim režimom ishrane. Zvuči super, zar ne? Ali, kao i sve druge "magične formule", i "recepti" za ubrzavanje metabolizma često su na nivou mitova.

Evo najčešćih zabluda o metabolizmu.

"Nikad ne preskačite doručak"

Suprotno popularnom verovanju, naučnici kažu da doručak nije "pokretač" metabolizma, a da li će biti "najvažniji obrok u toku dana" zavisi od vašeg izbora namirnica. Dakle, ako je doručak vaš dnevni izvor proteina, vlakana i zdravih nutrijenata, samo napred. Ali ako ćete s nogu da pojedete burek, slobodno ga preskočite ako nemate vremena. Hrana iz pekare neće vam ubrzati metabolizam, pa taman jeli u šest ujutru. Dakle, započnite dan posnim izvorom proteina, jer varenje proteina zahteva dvostruko više energije nego varenje masti ili ugljenih hidrata. Ali ne morate se opterećivati, to ne mora da bude "pre devet ujutru".

 

"Treba podići temperaturu"

Vežbanje je dobro za vas, ali metabolizam ćete sistemski ubrzati ako spavate u prostoriji u kojoj je sveže. Rezultati istaživanja objavljeni u stručnom magazinu Dijabetes pokazali su da niža temperatura u spavaćoj sobi podstiče pretvaranje "loših" masti (onih koje se gomilaju gde ne treba) u "dobre" - one koje našem telu služe da se ugreje.

 

"Pet manjih obroka u toku dana"

I tri su ok, ako se ne prežderavate. Iako se ljudi često "kunu" u više manjih obroka u toku dana, nećete se gojiti ni ako jedete tri puta dnevno. Ključan je izbor namirnica i ukupan kalorijski unos u toku dana. Neka osnova vaše ishrane budu namirnice bogate vlaknima, protinima i mikronutrijentima. Šta i koliko jedete je mnogo važnije od toga da li ćete jesti tri ili pet puta u toku dana.

 

"Kofein iz energetskih pića ubrzava metabolizam"

Da, naročito ako se unese pre vežbanja, ali (devojci sreću kvari) šećer iz energetskih pića ubrzava taloženje salca i pre i posle vežbanja. I lad god ga unesete. Dakle, pijte vodu, manite se hemije.

 

"Uveče zaboravite na ugljene hidrate"

U teoriji, ovo ima smisla: telo "sagoreva" ugljene hidrate da bi dobilo energiju, ali ako ih jedemo pred spavanje, uskoro ćemo se probuditi malo deblji. Ali mršavljenje je komplikovanija akcija… Studija čiji su rezultati objavljeni u Evropskom žurnalu za ishranu pratila je dve grupe muškaraca na identičnom režimu ishrane (dijeti sa ciljem gubljenja kilograma), a jedina razlika bila je u tome što je polovina njih jela ugljene hidrate u toku dana, a polovina uveče.Rezultat? "Noćna" grupa je u toku dana trošila znatno više kalorija vareći hranu od "dnevne" grupe, a ispitanici koji su ugljene hidrate jeli preko dana imali su i i viši nivo šećera u krvi. Još jedna studija objavljena u stručnom časopisu Gojaznost pokazala je slične rezultate: ispitanici koji su ugljene hidrate jeli uveče na kraju istraživanja izgubili su 27 odsto masnog tkiva više od onih koji su ih unosili u toku dana. I, jednako važno, tokom istraživanja ih je manje mučila glad.

Izvor: mondo.rs

 

Pročitano 1442 puta Poslednji put izmenjeno sreda, 17 decembar 2014 09:11

Prijavljivanje/Registracija